Sunday 19 October 2014

Acara Pegang Anjing Hina Islam...




Penasihat Majlis Agama Islam Johor Datuk Nooh Gadut menasihatkan umat Islam tidak mencipta budaya bercanggah dengan Islam dan mempunyai unsur menghina ulama.
Beliau mengulas penganjuran program menyentuh anjing - I Want To Touch a Dog - semalam.

Beliau menegaskan haram menyentuh anjing dengan sengaja kerana ia najis mughallazah yang dipandang serius oleh mazhab Shafie dan Hanbali.

"Perkara ini dilarang kerana tiga perkara iaitu agama, kesihatan dan budaya yang bercanggah dengan Islam.

"Perlu diingat di Malaysia kita berpegang teguh kepada mazhab Shafie.

"Jangan cuba mencipta budaya yang bercanggah dengan Islam dan mazhab Shafie, apatah lagi mempunyai unsur menghina ulama di negara ini.

"Usahlah menjadi hero dengan menimbulkan pendapat terpencil yang tidak boleh digunapakai.

"Alasan fuqaha (ahli fekah) mengenai membela anjing cukup jelas iaitu ia akan menakutkan tetamu, berkurangan pahala satu qirot (satu qirot bersamaan bukit Uhud di Madinah), malaikat rahmat tidak memasuki kediaman dan tabiat anjing suka menjilat.

"Imam al-Nawawi menyatakan tiga alasan membolehkan membela anjing iaitu menjaga tanaman, ternakan dan berburu," katanya seperti dilaporkan Berita Harian ini.

Akhbar itu turut memetik Mufti Pahang Datuk Seri Abdul Rahman Othman berkata pihak berkuasa agama perlu memberi perhatian dan menyiasat tujuan penganjuran program itu yang dianggapnya bertentangan dengan pegangan umat Islam.

Laporan itu menyebut, beliau menasihatkan umat Islam tidak seharusnya mengambil mudah mengenai perkara itu dan merujuk kepada pihak berkuasa terlebih dahulu jika ingin membuat sesuatu yang bercanggah dengan mazhab Shafie.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...